BİR BAVULA SIĞDIRILAN HAYALLER

Hayatı sorgulatan her türe hayranım. Üstelik bunlar eğlenceli biçimde
aktarılırsa. Geçen günlerde Arnavut asıllı Kosovalı oyun yazarı Yeton
Neziray’ın Kosovalı Peer Gynt adlı oyununu izledim. Oyunda, 1990’lı
yıllarda Yugoslavya’nın dağılmasıyla meydana gelen göç olayları
gerçekçi ve mizahi bir dille anlatılıyor. Bunun içindir ki hiçbir türe
indirgenemiyor. Kosovalı Peer, bavulunu alıyor ve ülkesindeki savaş
ortamından kaçıyor. Ve Avrupa’ya doğru yol alıyor. Almanya, İsveç,
Fransa ve İngiltere’de yaşama tutunmaya çalışıyor ancak her defasında
yıkık dönüyor.

SAĞ GÖSTERİP SOL VURUYOR
Hikaye buraya kadar gayet dram yüklü görünüyor. Ancak Kosovalı yazar,
bu hüzne boğan sahnelerin sonunda seyirciyi interaktif olarak oyuna
dahil etmeyi başarıyor. Her zaman seyirciyi ters köşeye yolluyor. Bunu
tabi ki mizahla yapıyor. Peer’e yine başvuru yaptığı göçmen bürosu
başkanından şöyle bir cevap gelir: 2 hafta sonra yanıma gel, biz en kısa
sürede senin sığınma başvurunu reddedeceğiz!..
Savaş, kahramanımızın sahip olduğu her şeyi alıyor. Kosovalı’nın bu
durumu bize hiç yabancı değil. Aynı sorunları yaşıyoruz. Ortadoğu’da
bilhassa Suriye’de insanlar daha iyi yaşayabilmek, çocuklarına bir
gelecek sağlayabilmek için savaştan kaçıyorlar. Bazılarımız ülkemize
gelen göçmenleri ancak zorunlu göç verdiğimizde idrak edeceğiz.

TOPRAKLARIN DEĞERİ
Avrupa’ya tümüyle iki yüzlü diyemeyiz ama şu gerçek var ki
yaptırımlarında iki yüzlü politikalar var. Maalesef insanlar, bununla
yüzleşiyorlar. Oyun bize ‘Yaşayacağımız tek yer var, o da doğduğumuz
bu topraklar. Kıymetini bilin’ mesajı veriyor. Bununla birlikte evrensel
temalara değiniyor. Baskılar, protestolar, bir damgayla dağılan hayaller,
ötekileştirmeler, kültür çatışmaları, tutunmaya çalışmalar ve bir yere ait
olamamalar…
Senem Cevher’in çevrimi, Saydam Yeniay’ın yönetimindeki Kosovalı
Peer Gynt, 14-19 Mayıs arası İstanbul Cevahir Salon 1’de tiyatroseverleri
bekliyor. Devlet Tiyatroları’nın 2018-19 sezonu biterken bu 2 perdelik
oyunu kaçırmayın derim.

Yazı Etiketleri
, , , ,
Bu Yazıyı Kaleme Alan
Diğer Yazıları Muharrem Yağız

İYİ SOS, KÖTÜ SON

Dünyada iyi hikaye anlatıcılığı her zaman tutuluyor. Yazar, yazdığı roman ve hikayede...
Daha Fazla

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir